måndag 4 februari 2013

telefonporr

Telefonporr

Som tonårsmamma till totalt tre och bonus/styv/häxmamma till tre tonåringar samt högstadielärare i ett antal år är jag inte lättchockad. Jag har hört det mesta, sett det mesta samt upplevt en hel del. Det har varit härligt (NOT) att ta del av dessa aspirerande vuxnas trevande försök in i vuxenvärlden.

På en lektion för inte så länge sedan både rodnade jag, fick panik och blev hyfsat ställd. Orsaken till detta spektakel var en elev, vi kan kalla honom A som höll på en del med sin mobiltelefon på lektionen. Efter en del tillsägningar tog jag ifrån A hans telefon och förpassade den olycksalige ynglingen ut i korridoren för en time out.

En annan elev, vi kan kalla henne I närmade sig mig och viskade. "Kan vi kolla hans mobiltelefon då han tog foton på oss tidigare och vi ville inte det. Vi är rädda att han lägger ut dem på Facebook."

Jag tvekade en stund men så tänkte jag att vi kan radera fotona så jag gav mitt medgivande till att titta i kameran i telefonen. Elev I öppnade mobilen och ett omisskännligt ljud fyllde salen och elev I började skrika medan hon kastade över mobilen till mig. Ett ljud, ganska högt, hördes i hela salen och man kunde inte ta miste på vad för slags ljud det var. En porrfilm av ganska grov kaliber utspelade sig på den lilla mobilskärmen.

Jag stod nu med mobilen i handen och ljudet fyllde varje por i min kropp. Jag som är tekniskt outvecklad kunde inte stänga av den. "Hur gör man?" väste jag.
Nej jag kastade över den till elev I igen. "Stäng av den." Hela klassen tjöt av skratt medan ljudet av porrfilm liksom seglade fram och tillbaka mellan mig och elev I. Ingen av oss kunde hitta sinnesnärvaro och stänga av den.

Till slut lyckades elev I att stänga av den och tystnaden som lägrade sig i rummet var obeskrivligt skön. Plötsligt öppnades dörren och elev A kom in. Man kunde ta på spänningen. Han förstod direkt att något alldeles särskilt hade hänt.  Han frågade lite och så och någon berättade lite senare. Han smålog lite nöjt när lektionen var slut.

Det var en pärs.

Kill med kvisten på er
Åse

1 kommentar: