tisdag 26 februari 2013

Armand Gamache och Helen

Just nu läser jag Mörkt Motiv av Louise Penny. Jag kan inte påstå att jag tycker så mycket om den. Den har blivit kritikerrosad och jämförts med Agatha Christie och P.D.James. Den har i alla fall börjat lite putslustigt och småtrevligt. Fast jag tycker inte den har det där riktiga lyftet. Men vissa citat i boken är jag barnsligt förtjust i.

  "Under de tjugofem år hon hade bott i Three Pineshade hon aldrig någonsin
    hört talas om ett brott. Enda anledningen till att folk låste dörren var att
    man ville hindra grannarna från att ställa in korgar med zucchini under
    skördetiden." (s.14)

Detta skall vara den första boken om kommissarie Armand Gamache och utspelar sig i Kanada. Jag skall väl inte såga boken helt innan jag läst ut den. Jag har bara läst ca 150 sidor och är inte ens halvvägs så jag får vänta tills den är klar med ett sista utlåtande.

Boken jag lyssnar på i bilen heter Månvarv av Alice Sebold. Den är rätt bra. Det handlar om en 49-årig kvinna som befinner sig hemma hos sin dementa mamma. Mamman har under hela uppväxten varit elak, illa omtyckt och mycket kritiserande. Mamman bajsar ner sig och Helen, som kvinnan heter försöker bära sin mamma så hon kan tvätta henne. Det slutar dock med att hon misslyckas med uppdraget och istället kväver henne med ett par handdukar.

Det här är absolut ingen deckare utan mer Helens tillbakablick på familjens dysfuntionella beteenden genom åren. Vi får i olika tillbakablickar reda på mer och mer om Helens uppväxt.

Ja det var lite om mina böcker just nu

Nu måste jag rusa. Det är ju bokrea idag hahaha

Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar