fredag 21 december 2012

Vintersolstånd


Vintersolstånd

Idag går solen upp 8.55 och ner 15.26 i Göteborg. Det är den mörkaste årstiden och ibland när det är mulna dagar känns det inte som om solen är uppe alls. Det är det värsta jag vet och det är nog det jag har svårast för, mörkret.

I Göteborgs-Posten i morse kunde jag läsa om att vintersolståndet infaller idag. Det står still ett par dagar men efter helgen vänder det och vi går mot ljusare tider igen. Tydligen märker vi inte av det så mycket förrän i början av februari. Själv tycker jag mig märka en stor skillnad typ efter februarilovet.

Det är ju tur att vi inte bor norr om polcirkeln för där går ju inte solen upp alls den här tiden. Det tror jag inte att jag hade klarat.  Det här med mörkret blir bara värre ju äldre jag blir och det var väl det som fick oss att börja tänka på att flytta söderöver. Givetvis blir det mörkare där också på vintern men inte lika mörkt som här.

Nu är det dags för jullov för mig och jag börjar inte jobba förrän 7 januari. Det skall bli så skönt eftersom Lasse också skall vara ledig en del. När vi är lediga tillsammans börjar vi dagen med god frukost och sedan långpromenad med hundarna. Vi kör elvakaffe och hela rubbet när vi är lediga. Ibland blir det en eftermiddagslur också. Värsta lyxen.

Ikväll blir det glögg hos grannarna annars blir det sista julstöket i helgen med inköp av sista klapparna samt lite tillagning av julmat. Kanske blir det lite julbak också. Vi får se. Vi skall inte vara hemma på julafton utan äta julmiddag hos mamma och pappa. Någon julmat måste vi ju ha hemma, lite sill, lax och julskinka.

Rattmuff på

Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar