lördag 8 december 2012

Glögg

 Glögg

Ikväll dricker jag glögg.  I täljstenskaminen brinner det gott och alldeles nyss såg jag ett fruset rådjur som kalasade vid fågelbordet. I ugnen ligger två kilo tjocka revbensspjäll och gottar till sig. Till dem skall det serveras hemlagad barbecuesås, ris och sallad.

Dagen började med att vi vaknade ganska sent 08.30. Vi brukar inte sova så länge och det kändes härligt att riktigt sova ut. Jag vaknade först strax före sju för att gå på toa. Sedan låg jag en stund och funderade på om jag skulle gå upp men lyckades alltså somna om.

Efter frukost blev det en långpromenad med hundarna.Promenaden blev härlig och vi släppte två av hundarna lösa och som de sprang. De tumlade runt i snön och lillkillen Baldo tog långa turer där han kunde sträcka ut ordentligt med sina långa ben. Han har en jacka på sig då han inte har samma tjocka päls som de andra två raggisarna. De andra två fryser aldrig vad jag vet. Det var -8 grader när vi gick och t.o.m. jag kunde njuta i det vackra solskenet.

Väl hemma blev det lite hemmapyssel som tvätt och vattna blommorna.

Igår kväll släppte vi hundarna på tomten för en sista rastning innan nattning. Vårt rådjur stack precis iväg när vi öppnade dörren och efter stack de två yngsta. De hoppade rakt över staketet och försvann i fjärran. T:o.m. Lennon hoppade över. Han har ju inte visat något intresse för akrobatik förut så vi blev lite förvånade. Som tur var fick Lasse tag på gamlingen Herman. Han ger ju sig aldrig och sist han rymde var han borta i 1 timme och 40 minuter.


På nattduksbordet ligger boken Julia av Anne Fortier. Jag kan väl inte direkt rekommendera den men om man gillar Romeo&Julia och Siena kan den vara intressant. I bilen lyssnar jag på slutet av Prövningen av Michael Connelly.

Lev väl

Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar