torsdag 13 december 2012

Lucia

 Lucia

 

 

                    

 

Idag är det lucia, tidig morgon. Ja kanske inte så tidig eftersom det är min sovmorgon. Det innebär att jag bara behöver gå upp 06.30 istället för 05.45 som annars.

Lucia när barnen var små innebar ganska mycket stress då lucianattlinnen skulle vara hela, rena ,passa i storlek samt vara strukna. Pojkarna skulle vara tomtar och sådana dresser skulle vara utprovade eller införskaffade. På själva luciamorgonen skulle ledighet för mig vara ordnad så jag kunde närvara vis barnens luciatåg på skola eller dagis. Kaffekorg, gärna med hembakat som hade bakats med barnen vis lämpligt tillfälle innan, skulle fixats.

Som ensamstående mamma skulle jag dessutom vara närvarande på kanske tre olika tillställningar samtidigt. Det säger ju sig själv att det inte gick så ibland fick det bli något turordningssystem där jag fick närvara var tredje gång. Givetvis blev något av barnen besviket och fröknarna på respektive dagis eller skola höjde lite på ögonbrynen. Det var alltid med ett stort dåligt samvete som jag flängde iväg.

                     

Lucia

 Idag är det annorlunda. Jag behöver inte flänga iväg med kaffekorgar i högsta hugg eller trösta besvikna barn. Jag sitter här och äter min frukost i lugn och ro. Ute är det kallt och mörkt men inne brinner mitt kalenderljus fint. Det är lugnt och skönt och strax skall jag in i duschen.

Jag saknar inte lucia då, jo kanske lite, utan tar ett nytt bett på min macka och dricker mitt kaffe. Till alla ensamstående föräldrar därute som försöker slå knut på er för att hinna önskar jag ett lugn och fridefull lucia.

Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar