onsdag 19 december 2012

sexistiska maktlekar

Sexistiska maktlekar

Som lärare får man ta tag i diverse olika problem som dyker upp. För att inte tala om de sedvanliga lärarsysslorna. Jag kan ha planerat att jag skall göra ditt eller datt på jobbet. Det jobbet kan man ofta glömma för det dyker nästan alltid upp något problem som eleverna har som måste lösas pronto.

Problemen kan vara av skilda slag som, två elever har ett blodigt slagsmål, någon har fått mens, tappat sina nycklar, måste gå hem för något har hänt, glömt en jacka eller väska i en sal, letar efter någon, slagit sig, kräkts, vill ha sin dator som är inlåst eller you name it.

Den sista tiden har det dykt upp en otrevlig sak som har att göra med sexistiska maktlekar. Det tar sig lite olika uttryck. Det kan var "buggning". Det innebär att man gör ett utfall, företrädesvis mot underlivet. Om personen reagerar så får man slå den. Detta görs i 90% av fallen av en pojke mot en flicka.

När jag pratade med eleverna i 9:an om detta, tyckte de att det bara var på skoj. Ingen hade något emot det osv. Jag frågade killarna om hur de hade reagerat om någon gjort så mot deras syster eller mamma. Ja då skulle de dödat den personen. Men varför ville jag veta. Det är ju bara kul!!!!

Ett annat sätt man kan förnedra någon är tex. att onanera en vattenfylld kondom, gärna ordentligt fylld så den är ordentligt stor. (kanske till skillnad hur den ser ut irl). Under tiden gör man obscena rörelser med underlivet också.

Det finns givetvis fler men dessa tycker jag känns alarmerande eftersom det är främst riktat mot tjejer.

Vi behöver ta ett tag mot den här typen av övergrepp och jobba med likabehandling på alla plan, både i skolan och hemma. Finns det något alternativ?

Åse

1 kommentar:

  1. Ojdå, detta har jag "faktiskt" inte hört om förut..
    f
    Fast jag har en son i 8:an. Men det är, å andra sidan, inte något han skulle berätta om hemma heller.
    Har en stark känsla av att sonen INTE sysslar med detta. Får väl med det uttalandet ta risken att bli kallad godtrogen..

    SvaraRadera