måndag 3 december 2012

Betyg

Betygstider

Eftersom jag är lärare är dessa tider, förutom adventstider och slutet på höstterminen, också betygstider. Om eleverna visste hur mycket vi funderar på deras betyg. Jag jobbar ju på en skola där många av eleverna inte når betyg alls och då är det än värre.

I år får sexor och sjuor dessutom betyg, vilket är helt nytt. Inte nog med det. Vi har ett helt nytt betygssystem (startade förra året) samt en hyfsat ny kursplan som inte sitter så bra ännu. Det känns med andra ord inte som ett helt toksäkert upplägg. Det blir lite trial and error över det hela.

Jag och många av mina kolleger är stressade just nu innan terminsslut. Lägg på betygssättning och nya kursplaner så är frustrationen total. Låt oss därför lämna detta ämne.

I morse var jag ute i senaste laget men skulle nog hinna till jobbet i tid. Dumt av mig att inte tänka på snön som föll igår kväll samt under natten. Det var inga enorma mängder men halt var det. Det blev att köra i 30 km/timmen under nästan 1 mil. Ja jag kom för sent. Pinsamt eftersom vi hade morgonmöte med chefen. Det blev att smita in med svansen mellan benen.

Nu sitter jag och njuter av brasan. I magen vilar en bit fantastiskt god köttfärspaj och sallad. Det blir tidigt i säng ikväll. Jag skall försöka läsa en bit på en ganska tramsig bok som jag köpt och läst en bit på. Den köptes, mot bättre vetande för den utspelar sig i Siena där vi var förra hösten. Jag tyckte det kunde vara lite roligt. I bilen lyssnar jag på Prövningen av Michael Connelly, den är däremot bra.

Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar