torsdag 13 december 2012

julklappar

Julklappar

Förutom att sätta betyg är julklappsinköp en stressfaktor den här tiden på året. Att köpa själva julklapparna, alltså det mekaniska köpandet är det som jag uppfattar som stressande. Att gå och välja, tänka ut och fundera på olika klappar är däremot oftast trevligt.

Det är köandet, knuffandet och den hysteriska julmusiken som är påskruvad och uppskruvad så bjällerklangen borrar sig in i själva hjärnbarken på mig som jag tycker är vansinnigt tröttande.

Där för blev jag oerhört glad och tacksam när min älskade man Lasse kom hem med famnen full av paket. Det innebär att det blir några färre ställen att besöka till helgen som skall bli den stora julklappsinköparhelgen.

Man får vara strategisk. Det börjar redan på morgonen med att man klär sig rätt dvs bekvämt och svalt med tanke på varma affärer och inga möjligheter att hänga av sig ytterplagg. efter det följer en stadig frukost så man har mycket energi i kroppen. Det är bra att vätska upp sig också som inför ett långlopp på skidor. Det är lätt att bli uttorkad. En lättare snack skall packas ner i handväskan för kvickt intag vid blodsockerfall. En lista skall skrivas och planeras så att man inte bara går omkring på måfå i affärerna.

Nej en plan värdig general Patton skall funderas ut. På den kan bästa färdväg, lämplig tid att åka, vilken ordning de olika affärerna skall besökas. Sedan är det viktigt att det planeras vem som går till vilken affär. Dessutom skall mobilerna laddas och framförallt tas med. Det brukar vi glömma. Det är lätt att tappa bort sin man.

Jag klarar det nog tror jag. Jag brukar ju göra det och har överlevt så här långt.

Åse vi kanske ses i vimlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar