lördag 22 december 2012

En tradition att bevara

Bandyportfölj  

 En tradition att bevara

Nu är julen snart här och jag har fått min första julklapp, att få skriva på Åses blogg. Har förvisso blivit omnämnd i flera olika blogginlägg, då har det refererats till min man Lasse, nu har jag själv fått tillfälle och skriva. Känns lite underligt med tanke på att jag har fått epitetet som tekniskt efterbliven. 

Nu sitter jag här och vill att ni alla skall skänka en tanke åt en eftersatt tradition som snart kommer, jag pratar inte om jul och tomten utan om annandagsbandyn och då främst bandyportföljen. I dessa moderna tider är det dags att stanna upp och njuta av tillvaron.

Ni något yngre kanske inte vet att det snart är dags för säsongens viktigaste bandydag, i fall man bortser från SM finalen. Annandagen är då alla stora bandy derbyn runt omkring Sverige sker. Ni som inte har varit på bandy kanske inte vet hur svårt det är att se bollen och att det oftast är ca 10 grader kallt och blåsigt. Man fryser och funderar på varför jag är här, speciellt om det egna laget ligger under.  

I dessa lägen finns det alltid tröst och värme i bandyportföljen. I denna finner ni alltid något starkt och uppskattat efter egen smak. Det skall sägas att det inte går att köra hem efter det att innehållet i termosen börjar närma sig sitt slut. Detta är en unik företeelse i klass med jultomten.

Ja jag säger att denna tradition är värd att bevara, så nu när julen närmar sig med stormsteg bör alla traditionalister se till att gå och se annandagsbandyn på närmsta arena och framför allt se till att portföljen är med och innehållet är väl balanserat.  Själv är det Kungälv som gäller, men som traditionalist kan jag ha överseende med Er andra som har andra favoritlag, bara så länge ni har portföljen med Er

Sköt om Er, om det vill sig kanske det blir fler inlägg från maken.


2 kommentarer:

  1. Ha-ha!
    Sambon Roland köpte en fin "bandy-portfölj" på Tradera förra året. För att "göra en riktig match". Pluntan och termosen fanns redan.
    Han och hans gubb-kompisar skulle se GAIS-Bollnäs (R håller på Bollnäs). Matchen blev inställd. Kommer faktiskt inte ihåg varför (vädret antagligen..?)
    Kram Åse!

    SvaraRadera
  2. Haha. Jag tror faktiskt inte Lasse har varit på någon match på ett par år. Inte sedan sonen Daniel la av. Jag tycker det ser helt meningslöst ut. Man kan ju inte se bollfan.

    Kram tillbaka

    SvaraRadera