fredag 18 januari 2013

ridning och uppkopplingsproblem

Ridning och uppkopplingsproblem

Igår kväll red jag min första ridlektion på många år. Jag har ju ridit någon uteridning, och då främst på islandshäst, någon eller några gånger om året men så där noggrann ridning har det ju inte varit.

Hästen Pontus som jag får rida för några ursnälla människor är 20 år. Han rids inte så ofta och det är ingen direkt kontinuitet i hur mycket han rids. Därför, när tillfälle bjöds, anmälde jag mig till en privatlektion för en ridlärare som kommer till stallet varannan torsdag. Jag ville försäkra mig om att jag red honom på ett bra sätt som inte skadade vare sig honom eller mig själv. dessutom är det bra att gå igenom lite grunder när man är så ringrostig som jag är.

Ridlektionen gick väldigt bra, bättre än jag hade trott och jag fick en massa bra tips och råd av Bettine, ridläraren. Hon var tålmodig och förklarade så även ett pucko som jag kunde förstå. Jag har ridit privatlektion förut men nästan glömt bort hur jobbigt det är. när man rider vanlig ridlektion på ridskola så är det ju fler som rider samtidigt. det innebär att fokus förflyttas från en själv till ganska många andra och under den tiden kan man pusta ut. rider du privatlektion finns inget kryphål. Man måste jobba HELA tiden. PUH!

Idag värker ryggen och små muskler som jag inte ens visste fanns har gett sig till känna.

Igår kväll efter ridningen när jag skulle göra ett inlägg på min blogg var internetuppkopplingen paj. Det innebar att jag smygskriver ett hastigt nu istället. Vad det var för fel vet jag ej. Inte heller den nittonåriga sonen kunde lösa det och han brukar ju kunna fixa det mesta när hans okunniga mamma går bet. Vi får väl rina till Telia idag och se om de vet. Helt plötsligt inser man hur beroende man har blivit av att kunna vara uppkopplade hela tiden.

Mina föräldrar reste till Teneriffa igår. Det låter så skönt. Tänk att få lite sol och värme på sin bleka lekamen. Mina föräldrar var i Indien i december också. Det är väldigt kul att de reser så mycket.

Åse

9 kommentarer:

  1. Jag har också ridit för Bettine, vilket sammanträffande. Red för henne på min medryttarhäst i Ale.
    Jag har också varit med om att internet plötsligt slutat fungera utan att gå att fixa på vanligt sätt då vi hade Telia. Det kan vara så att de hade ett planerat avbrott pga underhåll. Det var det när jag ringde Telia den gången och frågade. Sedan kan man ju undra varför man inte blir informerad om sådant.

    SvaraRadera
  2. Hej Therese
    Gillade du Bettine? Väldigt konstigt sammanträffande. Jag tror hon gar något stall i Ale eller?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker hon är helt okej men inte min favorittränare. Hon är jättetrevlig som person men kanske inte så professionell som jag skulle önska. Men det är min åsikt. Hon äger Stall Alfhem, vet inte om det fortfarande är Ale där borta. Det ligger mellan Ale och Lilla Edet i alla fall.
    Vad tycker du själv om Bettine?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese
      Jag är ju inte så skilled som du säkert är så jag kan inte avgöra huruvida hon är så professionell. Hon duger för mig.

      Åse

      Radera
  4. Hej !
    Har nyss hittat till din trevliga blogg ! Vi är ett par i norra Sverige som har köpt ett litet hus ca 9 mil från Lissabon . Vi har det just nu som semesterboende men får se hur vi gör när vi så smånigom blir pensionärer . I vår by finns en svensk kvinna som hyr ut sitt gulliga " vinhus som B&B . Om man googlar. " hittahusIPortugal " så kommer man till hennes sida . Hon var starten till vår " resa " och kanske också kan inspirera er :) .
    Vi är stormförtjusta i Portugal och kan verkligen rekommendera detta underbara land .
    Mvh Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger
      Vad underbart det låter. Vi är ju bara i planeringstagen ännu men vi har fått kontakt med en del människor från Sverige som flyttat/tänker flytta till Portugal. Alla har nästan bara positiva saker att säga.
      Hur ofta är ni där?
      Vi åker till Lissabon i påsk. Det skall bli spännande även om en vecka är alldeles för lite tid.

      Åse

      Radera
    2. Hej Igen ( mamma här ;) )
      Vi har varit nästan 1 gång/mån under 2012 när vår " ruin " förvandlades till ett hus . Vi har i princip bara positiva erfarenheter hittills av hantverkare, mäklaren etc .
      Som svensk märker man snabbt att man får mycket för pengarna i Portugal , även om det ät tråkigt att se hur krisen drabbar människorna som får kämpa så hårt .
      Vi planerar att vara så ofta vi kan men vi båda jobbar ett tag till så det styr just nu våra möjligheter .
      Lissabon är jättefint på ett charmigt lite slitet sätt som tilltalar oss . Ha en riktigt mysig resa och hör av er ifall ni har mer frågor eller vill göra en tripp till vår by :)
      Mvh Inger

      Radera
  5. Hej igen ! Använt mitt konto till att kommentera min dotters blogg därav signaturen " mamma " . Blev lite fel där , inte så lätt med teknik alltid / Inger

    SvaraRadera
  6. Hej Inger
    Det är helt underbart att jag har fått kontakt med dig. Man kan behöva all hjälp man kan få :-)
    Vi har ju inte hittat vårt hus ännu och vi behöver ha någon form av lite inkomst i Portugal därför skall vi leta efter ett ställe där vi kan hyra ut några stugor sommartid.
    Tyvärr är det ett par år kvar innan vi kan förverkliga vår dröm.
    Åse

    SvaraRadera