onsdag 9 januari 2013

chilla mannen

Chilla mannen

Ja nu går väl en del av er läsare i taket. Vad menar människan? Vadå chilla mannen? Låt mig förklara.
Jag jobbar ju som lärare i en göteborgsförort där klimatet är tufft liksom språkbruket. Skolan är gammal och fruktansvärt nedgången och inget rustas upp. De har knappt stolar i klassrummen. Ja det har ju inte vi lärare heller. På elevernas skolgård byggs sedan 18 månader tillbaka en förskola. Detta innebär att klassrummen på framsidan blir fruktansvärt varma då vi inte kan öppna fönstren på vår och höst för allt buller. De har inget fungerande bibliotek, fast det är lag på att det skall finnas, skolcafé eller något annat att göra, typ pingisbord.

Trots detta klagar nästan aldrig eleverna, vilket jag tycker är anmärkningsvärt. Inte heller elevernas föräldrar säger något. De kan inte svenska eller så är de vana att förorter ser ut såhär. Ibland hörs väl lite gnäll om att skolan är "efterbliv" eller "handikapp" eller "suger hårt". Jo de säger efterbliv och handikapp, låter ju lite spm norrländska det där.

Motivationen att studera är väl lite sisådär. Det löser sig eller "chilla mannen" säger mina nior till mig när jag tjatar om att de skall ta med sig penna till lektionerna, komma i tid, göra sina läxor eller komma överhuvudtaget till skolan. "Chilla mannen?" skriker jag. "Jag är väl ingen man" "Softa, softa Åse" "Varför är det bara jag och Carina som är oroliga för era betyg?" (Carina är min eminenta klassföreståndarkollega). Vår nia (klass 9B) är underbart trevliga men jobbar i skolan det gör de inte. De verkar  tro att alla lektioner är en typ av coctailpartyn där alla går omkring och konverserar med varandra. Jag tror vi behöver ha hjälp av Robert Gustavsson. Ännu har dock inte hemskunskapsläraren kommit upp med avföring i pannan. Tack och Lov!

Robert Gustavsson styr upp 9B

Igår hade jag lektion i 7B. En av eleverna kommer insläntrande en bit in på lektionen, utan penna, bok eller hjärna. "Men varför har du inget material?" "Chilla mannen" . blev svaret.


Chilla alla ni där ute
Åse


2 kommentarer:

  1. Jag är full av beundran för lärare idag, att ni orkar! Ni har det inte lätt.
    En styrkekram på vägen
    /Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie
      Tack. Ja det är väldigt svårt och jobbigt men roligt också. Sedan jobbar jag på högstadiet också. De är ju i den "värsta" åldern eller.

      Åse

      Radera