måndag 21 januari 2013

måndag morgon 3

Måndag morgon 3

Det har varit dåligt med bloggandet över helgen och det ger mig lite dåligt samvete. Tyvärr har jag fått nya åtaganden, eller tyvärr och tyvärr. det är det ju inte egentligen men det ger mig färre möjligheter att hinna med att skriva blogginlägg.

Det som har ökat "arbetsbördan" är ju främst hästen Pontus som jag har varit och skött både lördag och söndag. Jag förstår inte hur hästägare hinner med egentligen. Det tar ca tre timmar varje gång i stallet och då rider jag inte ens speciellt länge. Det är väldigt roligt tycker jag men det tar mycket tid. Jag "har" ju honom ändå bara två dagar i veckan.

I lördags var jag och Lasse på restaurang Swea Hof med vår gode vän Nisse. Vi hade köpt ett erbjudande via Let´s deal som innebar att vi fick äta Svea Hofs 7-rätters viltmeny för halva priset.

Stora viltmenyn – 7 rätter
Kalixlöjrom med mandelpotatiscrème, västerbottenost, rostade pumpafrön och syrad lök

Hummerlasagne med pumpacrème, äpple och kål samt hummerskum

Hjortcarpaccio med karljohansvampscrème, rostad jordärtskocka, hasselnötsvinegrette, jordärtskockschips och prästost

Hälleflundra med inkokta gula och röda betor, Champagne- och ostronsås samt emulsion på beta

Kryddstekt renkalvsinnanlår med svart trumpetsvamp, färsk kål, rotsellericrème, viltsky samt äpple- och havtornscrème

3 franska ostar med tillbehör

Mjölkchokladcrème med bakad gräddfil och havtornssorbet 


Så här såg den ut. Om man skall recensera lite så kan man säga att varannan rätt var riktigt god och varannan otroligt medioker. Tex: så var hummerlasagnen ganska dålig eftersom hummerkloköttet som låg inuti var stenhård. Hälleflundran var intetsägande och sladdrig, ostarna mediokra osv. renkalvsinnanlåret och löjrommen var däremot fantastiska.
Dock var vinerna goda och passade bra till rätterna.

Igår satt jag och rättade engelska diagnoser och resultatet var katastrofalt. Man kan inte tro att de här eleverna snart skall gå ut År 9. Jag vete fasen vad jag skall göra och hur vi skall rädda deras betyg. det verkar som om de enda som intresserar sig för deras betyg är lärarna för själva verkar de inte bry sig. VARFÖR? Hur kan man vända trenden?  de är väldigt gulliga och goa men tar liksom inget på allvar.

Nu väntar strax jobb och ikväll skall hundarna borstas.

Jag tänker på mamma och pappa som är på Teneriffa i solen. Det är inte att man är lite avis.

Åse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar