lördag 5 januari 2013

Kreta oktober-november

Kreta oktober-november 2012

När man summerar året 2012 så blev det fyra resor totalt. Av dem gick två till Kreta, en till Leros-Lipsi och en till Moseldalen.

Vi reste till Kreta första gången 2009 och blev helt knockade, av Kretas skönhet, variationen i landskapet och den storslagna naturen. Lägg också till den oerhört goda maten och de underbara människorna. Nu har vi ju bara varit där på novemberlovet och på påsklovet. Aldrig i högsäsong.

Chania i lågsäsong är underbart. Jag kan tänka mig hur hemskt det måste vara i högsäsong men när vi har varit där har det varit helt fantastiskt. Tomma gränder, lagom temperatur att gå omkring och uppleva allt och inkastarna på restaurangerna i venetianska hamnen är lite avslagna.

Höstlovet 2012 åkte vi till Kreta. Vi åkte charter för flygresorna/flygstolarna var så dyra att det lönade sig. Annars brukar vi främst ta en flygstol och ordna boendet på egen hand. Det var andra gången vi åkte med Langley och till Almirida så vi visste vad som väntade. Normalt sett har de halvpension men vi valde att inte ha det eftersom vi vill äta grekisk mat i byn.

Vi hade en underbar vecka med en kort vandring till Douliana. Meningen var att vi skulle vandra mer tex. Imbrosravinen men det blev inte av eftersom jag hade ridit hårt och led av träningsvärk i tre dagar efteråt. Vandringen var härlig med fint väder. P vägen såg vi föruton en masa olivträd, apelsiner, mandariner, granatäpplen, avokado mm.

Ridningen på stranden i Georgopoulis var fantastisk men tuff. Dagen erbjöd 28 grader och nästan storm. Långa galopper på stranden i den värmen för en ovan tant blev helt enkelt för mycket och träningsvärken slog till med full kraft dag 2.

Istället hyrde vi bil och körde ner till Plakias på sydkusten. Där hittade vi ett litet hotell för 35 € per natt inklusive bra frukost.

Vi stannade bara en natt och fortsatte till Sfakia som är en favorit. Vi åt lunch och tog ett underbart dopp i de höga vågorna innan vi återvände till Almirida.

Hela veckan var fantastisk med et underbart väder och mellan 24 och 30 grader på dagarna. I havet var det 23 grader och vi badade varje dag.

Tveka inte att åka till Kreta off season .Det är fantastiskt även om vädret kan vara lite ostadigt.