torsdag 3 januari 2013

mammografi och bio

Mammografi och bio

Gårdagen var en, för oss, ovanligt aktiv dag om man tänker i termer stad+ shopping. Vi äker väldigt sällan in till Göteborg då vi ogillar folksamlingar, reor och trängsel.

Igår hade jag mammografi inbokad och det har alltid medfört en viss vånda för mig. Inte för att jag tänker på vad utkomsten kan bli dvs. cancer. För sådant drabbar ju aldrig en själv, eller? Det är klart att även det ligger någonstans och gnager i bakgrunden men förr när jag gick på mammografi var de omedelbara fysiska besvären det som var det jobbiga . Men det var innan jag träffade på de fantastiska kvinnorna på Unilab på Kungsgatan.

Det var alltså förra gången som jag var på mammografi som jag var på Unilab första gången. Innan har mammografi inneburit otrevliga och snäsiga kärringar som har slitigt och dragit i mina stackars bröst. "Luta mig mer fram!" "Om du inte slappnar av måste vi göra om plåtarna igen!" De har sedan lagt mina bröst mellan två plexiglasskivor eller vad det är och plattat ut dem med tryck till en ungefärlig A4-sida. Jävlar vad ont det har gjort.

Dessa underbara kvinnor på Unilab har däremot varit trevliga och förstående och bara plattat ut brösten till en A5. Första gången tackade jag dem nog i en kvart för att de ändrat min syn på mammografi. Nu går jag dit med, ja om inte glädje, så med lätta steg i alla fall.

Efter mammografin gick vi på stan och småshoppade lite. Det rådde trevlig och rätt avslappnad stämning och vi stannade för att lyssna på gatumusikanter, var inne i Domkyrkan och åt lunch.












Vi återvände till Lerum för att gå på bio, Berättelsen om Pi. Den var jättebra även om 3D-glasögonen hade lite av en töntstämpel först. Jag kan verkligen rekommendera den.
 

Dessutom hann vi med att byta våra böcker på Bokia. Vi är båda med i något som heter Låna Läs. Det är en jättebra grej där man betalar 399:- och får sedan under ett år låna så många, hyfsat nyutgivna, böcker man vill. Jag tror att det är runt 60 böcker man kan välja på och det är romaner, deckare och biografier. den sista boken får man behålla.

Tyvärr, får jag väl säga, slank jag in på Pocket Shop och det blev tre pocketar också. Boksamlingen växer väldigt snabbt just nu.

Nu blir det lite Tour de Ski

Ha det bra
Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar