onsdag 15 maj 2013

sköna maj

NEJ!
Vingårdsköpet är inte klart. Vi har fått ett kostnadsförslag från "vår" advokat som fick oss att hicka och därför har vi börjat se oss om efter en ny. Så nu har vi fått det klart för oss.

Ute är det bedövande vackert just nu. Tidigare i eftermiddags var jag ute och red på Pontus och det doftade grönt och friskt efter gårdagens regn. Alla träd hade skira gröna slöjor av späda blad. I alla trädgårdar blommar vårblommor. Det är mycket avslappnande att kloppeti-kloppa vägen fram med gosiga Pontus, som, märk väl, uppför sig som en snäll nallebjörn nuförtiden. Det måste vara alla morötter jag gett honom.

Ikväll improviserade jag ihop en middag på saker jag hade i kylskåpet. Det är märkligt för ibland blir sådana hopkok förvånansvärt goda och ibland rätt äckliga. Om de blir goda kan man aldrig göra om dem eftersom jag slänger i lite av varje. Jag kan aldrig riktigt komma ihåg hur jag gjort. Men om jag skriver ner det här på bloggen kan jag alltid gå tillbaka och kolla.

Nötfärs 800 g
purjolök 2
vitlök 2 klyftor
zuccini 2
ajvar relish stark (min favvo just nu) 3 msk
grädde 2 dl
tomatpuré 2 msk
krossade tomater 1 burk
kryddor salt och peppar

frästes och blandades i olika omgångar. Samtidig kokades penne (ja tyvärr). Allt blandades i gratängform med obscena mängder fetaost och gratinerades. GOTT!

Tidigt i säng i kväll. Jag är grymt trött.

Idag opereras en nära anhörig så mina tankar går till denne. Skall ringa sedan och se hur det har gått.

majhälsningar
Åse




3 kommentarer:

  1. Hej igen. !
    En fråga ..... Varför behöver ni en advokat för köpet ? Gäller det tillståndet för B&B och isåfall kan inte mäklaren ge er besked och ordna detta ?
    Mvh Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger
      Jag trodde man behövde en advokat. Alla jag har frågat säger så.
      Nej turistlicensen finns tydligen i lite olika former B&B (som vi inte skall ha) turismo rural (som jag tror vi skall ha) osv.
      Advokaten skulle kolla upp lite olika skatteregler osv.

      Åse

      Radera
  2. Hej igen igen :)
    Vi hade ingen advokat vid vårt köp utan den lokala mäklaren hjälpte oss med överstättning av dokument etc.Våra vänner använde inte heller advokat utan endast mäklare . Nu är ert köp kanske mer komplext och större än ex vårt lilla hus så det kanske är mycket klokt med advokat , vet inte men har ni kollat vad advokatens uppdrag blir ? Och ifall det måste vara just en advokat som löser det som måste lösas ?
    MVH Inger

    SvaraRadera