fredag 14 juni 2013

liten deposit på vingården och vilda galopper

Gårdagen bjöd på ösregn hela dagen och jag och vargarna blev helt genomblöta på morgonpromenaden. Sedan ville de inte vara ute mer utan låg och kurade i sofforna och luktade som ett helt fårstall. Jag har länge tyckt att sofforna luktar fotsvett och nu vet jag var det kommer ifrån. Sofforna får helt klart inte följa med ner till Portugal.

På eftermiddagen/kvällen klarnade det upp och den inbokade uteritten med en annan tjej på stallet såg ut att bli av. Sagt och gjort det blev en tur till stallet där det visade sig att ytterligare en tjej ville haka på. De andra två hade mer ädla och flyfotade hästar än gamle Pontus. De är både lättare kroppsligt, har bättre kondis samt är ca 10 år yngre än tjocken, och då pratar jag inte om mig själv. Även om det stämde rätt bra där med förutom åldern där talar om minst 30 år yngre.

Här kommer han farande men dock inte med mig på ryggen
Borstning av tjocke Pontus mage samt sadling skedde raskt och så bar det iväg. Först en 20 minuters skritt innan vi kom upp på Goråsberget där de omtalade galoppsträckorna skulle vara. Första galoppen kom och Pontus var het som en unghingst. Han tom. körde om det lättare och betydligt vassare stoet Felicia. Han racade som en galning men blev fort rätt trött. Andra galoppen kom efter en stunds pustning då var han omigen vild och skulle tävla. Han blev fortare trött den här gången. Så där höll det på sedan sa jag stopp nu orkar den gamle inte mer. Jag var däremot rätt på men så behöver jag inte släpa runt på en klumpeduns heller. Till slut skrittade vi i förväg så de andra fick galoppera i fatt.



Han var så trött och svettig så det rann nerför hovarna på honom. Vojlocken var så man kunde vrida ur den. Stackars tjocken. De blev en dusch för honom samt lite godsaker. Han såg ändå rätt nöjd ut.

Här fick han duscha
Väl hemma blev det även dusch för mig samt ett par mackor. Jag öppnade mailen och såg att mäklarna hade skrivit. Ägarna av vingården håller på att fixa med alla papper samt att reparera sådant som i hade  sett var felaktigt eller trasigt. Detta gör de utan att fått några garantier att vi kommer köpa den. Därför ville mäklaren att vi skulle betala en sinal (signal) att vi kommer att köpa den. Det är en liten minideposit som innebär att de tar bort objektet från marknaden. Själva deposit kommer vi erlägga när alla dokument är på plats. Förhoppningsvis i slutet på juni när vi är nere.



Kanske snart vårt

Åse

2 kommentarer:

  1. Er vingård ser helt underbar ut :) . Vad roligt att ni snart är ägare ! Vi följer er process med spänning ! Mvh Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den fin fast det är mycket att göra på den. Det är så spännande så man kan dö.

      Åse

      Radera