lördag 22 juni 2013

Framme i Portugal och myggbett

Ja då är vi då äntligen här. Ja vi har ju varit framme i över ett dygn nu men jag har inte haft möjlighet att blogga. Det har varit så mycket att göra, som att bli myggbiten och äta skaldjurstallrik tex.

Vi åkte alltså till Ystad först när vi skulle ner till Portugal. Det kan tyckas konstigt men det är det inte för Lasse hade ett möte där och det passade ju bra eftersom vi skulle flyga från Köpenhamn. Vi hann med en lunch i Ystad innan han åkte iväg på sitt möte. Det innebar att jag hade ett par timmar till mitt förfogande att vandra runt i Ystad. Det var nog årets varmaste dag för efter en stund kände jag mig lite kokt.
kvarteret Lars

lite shopping blev det

vackert hus i Ystad

här vandrade jag runt i flera timmar


När Lasse kom tillbaka efter ett par timmar försökte vi leta upp ett fodral/case till min nya Samsung Galaxy Note surfplatta. Vi var inne i många stora elektronikkedjor men just den storleken hade inte kommit äfåttnnu då den var för ny. Jag fick köpa ett random fodral bara för att kunna skydda den.

Flyget till Portugal gick i tid och landade likaså. Väskan kom snabbt och hyrbilskillen var på plats. Allt gick som smort. När vi hade fått bilen visade klockan 23.20 lokal tid (00.20 vår tid) och vi började känna oss trötta. Det var kallt och när vi började köra mot Ericeira duggade det. Det här var inte riktigt vad vi hade tänkt oss. Vi hade sett oss liggandes vid poolen eller på stranden första dagen lögandes i den heta solen.

Efter lite snurr i Ericeira centrum (väldigt tajta gator) hittade vi med hjälp av hotellvärden Jorge fram till vårt hotelll/lägenhet. Den var jättestor, bara badrummet var nog en 10m2. Utsikten från terassen skulle vara fantastisk men det såg vi inget av då det var svart ute och dimma.

Det fanns en honesty bar i det gemensamma köket, dvs ett kylskåp med dricka i olika format och en lite låda där man la i pengar för det man tagit. Vi tog en glaska vinho verde rosé och skålade för att vi kommit fram. 5  euro fick ta plats i lådan. Det är ett väldigt bra system som vi kanske kommer ha vid poolen på "vår" gård sedan.

Nästa dag visade sig kylig men vad värre var, jag hade blivit myggbiten på natten. Fasen också! Trots MyggA hade den/de hittat några fläckar som jag hade missat. Det kan tilläggas att Lasse inte var insmord med myggmedel och därmed klarade sig utan bett?
tjock armbåge

tjockare hals än vanligt

blind på ett öga, jag tittar alltså med båda ögonen

Myggmaskinen fick letas fram och dubbla antihistamintabletter nedsköljas. Nu gäller det att inte få fler.

Ericeira visade sig från sin vacrare sida när solen tittade fram framåt dagen och vi tog en lååååång promenad och fotade lite.
strandpromenad

en av flera stränder


vackra klippor

underbart kakel på fasad

en annan fasad
Nu måste jag sluta. Jag får försöka skriva ikapp senare. Kram
de här tre längtar jag lite efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar