måndag 8 april 2013

vingården i Portugal




Portuguese Real Estate #6188301 - £256,851 - 12 Bed Bed and Breakfast

Tja jag vet inte riktigt hur jag skall börja skriva om det här. Det har nu gått 4 dagar sedan visningen i Portugal. dessa 4 dagar har behövts för att smälta intrycken och reda ut hur vi känner. Många har frågat oss om hur det gick men det har varit svårt att förklara.

Det hela började med när jag som vanligt googlade runt på fastigheter i Portugal. En liten gård stod ut och jag gick in på den sidan. Jag kontaktade mäklaren och vi bestämde att vi skulle träffas när vi ändå var i Lissabon med omnejd. Efter fyra dagar i Lissabon besökte vi vänner i Tomar och sedan skulle vi på "visning".

När vi körde mot kusten kände vi att vi tyckte om området, det var ganska nära Lissabon och det fanns många sevärdheter i närheten som den medeltida staden Obidos med sin ringmur runt




Surfparadiset Peniche är inte långt borta.


Vi träffade mäklaren och tittade på tre objekt. Två av dem var inget för oss men så kom vi till vingården.main image 2

På gården låg en stor hund i kedja. Den hade ett litet skjul som den bodde i, stackarn. Den har nog stått där i flera år. I en hundrastgård bredvid stod två hundar och skällde. Jag närmade mig deras rastgård och såg et flertal skelettdelar bl.a. skallar från få med tänder och allt. Det såg rätt äckligt ut.

Vi fortsatte in och stället var fyllt till brädden av prylar, pryttlar, verktyg you name it. Jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Där fanns fyra små lägenheter för uthyrning+ en liten stuga som också hyrdes ut. Där var en huvudbyggnad/bostad, utekök, swimming pool, 6 getter, en anka som ruvade, påfåglar, höns, ett får och senare hittade vi ytterligare 2 hundar som bodde på verandan. Allt ingick.

Det som var bäst skött var vinet. Stockarna var pedantskötta och vinanläggningen modern. Tydligen producerade han 4000 liter vin per år i snitt.
main image 2

Vi bara älskade det. Nu går vi och grunnar och räknar pengar hmmmmm

2 kommentarer:

  1. Hej !
    Misstänkte att ni skulle gilla området , det är ganska fantastiskt ! . Och din beskrivning vid visningen känns mycket bekant .... Välkommen till Portugal :-)
    Så spännande och hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns rätt för er !
    Mvh Inger ( alias Mamma )
    P.S I vårt hus gick hönsen inomhus :)

    SvaraRadera
  2. hahahaha hönsen inomhus.
    Ja vi gillade verkligen området. Det var så vackert överallt. Vi fullkomligt älskade "vårt" ställe. Men vi måste ju försörja oss också (tyvärr)

    Åse

    SvaraRadera