söndag 21 april 2013

Sjukhusbesök i Elche och övervikt

Ja nu skall jag försöka uppdatera lite vad som händer i mitt liv. Det har varit bråda dagar och det har krånglat lite för oss men vi har tagit det mesta med en klackspark.

Tja krånglet startade redan på flygplatsen när jag kom med min otroligt tunga väska. Det var dock inte så mycket i den men vi kom fram till att det var väskan själv som vägde, Det visade sig vara 18 kg totalt. Inte bra då Rynair har en gräns på 15 kg. Vad göra? Jo vi började stuva om i alla väskorna och försökte lägga lite fler tunga saker i kabinväskorna. Resväskan vägde fortfarande 17 kg. Ok övervikt på 2 kg. Vad kostar det. Jo 210:-/kg. Tack för den. Betala 420:-. FAAAN

Resan gick i kuinariska tecken då vi erbjöds köpa varm korv (plastförpackad) samt chicken nuggets och andra liknade godsaker. Vi avstod och tog en macka för hysteriskt dyra pengar.

Väl framme stod Condor och väntade på oss på flygplatsen. TACK CONDOR! Sedan bar det av till lägenheten. Det var en väldigt fin lägenhet i centrala Elche med tre sovrum, vardagsrum, kök, badrum och diverse balkonger. Vi blev bjudna på ett glas vin och mackor och sedan stöp vi i säng.

Under natten åkte Jan och Condor, de som kamperat en vecka i lägenheten för oss och skulle nu borda Ryanairplanet 06.40. Det skall vi ta nu när vi åker hem huuuuu.

Jag vaknade tidigt och kunde den tidiga timmen till trots sitta på balkngen och lyssna på alla ljyd från en stad som vaknar. Då kom jag på att jag glömt min medicin. Den jag tar mot min nervsmärta och som jag MÅSTE TA. Jag hade 5 kvar i en gammal paket som skulle räcka nu första morgonen men sen?

Jan och Condor hade lämnat kvar lite frukostmat så jag fixade frukost och väckte Madeleine. Jag förklarade läget för henne om min medicin och sa att vi måste försöka fixa ny annars skulle.semestern inte bli rolig.

Efter frukost gav vi oss ut i Elche. Jag var utrustad med en tom förpackning medicin, pass och körkort men inget sjukförsäkringskort eller recept. HMMMMM hur skulle det här gå?

Första stoppet ett apotek. Vi förklarade situationen och han hämtade paketet och ställde fram det på disken. Skulle det gå så lätt? Jaaaaa. Nej. Ni måste ha recept. Ok var kan vi få det? På vårdcentralen. Ok var ligger den? En förklaring.

Till vårdcetralen där vi blev omhändertagen av en spansktalande kvinna. Hon kunde ingen engelska.En annan kvinna kunde och fick hjälpa oss. Hon var vänlig och vi förklarade vårt ärende. Efter många samtal både i telefon och med en annan man i vit rock blev svaret Nej. Ni måste till sjukhuset. Var ligger det? Förklaring.

Fortsättning följer.

Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar