tisdag 27 november 2012

La Dolce Vita

Kommer vi leva Det Ljuva Livet  när vi har flyttat? Kommer vi sova till 10.00 och spela golf hela dagarna? Kommer vi dricka champagne eller cava eller vad det heter i Portugal och tassa runt i rosa klacktofflor med bollar på?

Jag tror inte ens vi vill det utan vi ser ett liv i någon form av arbete framför oss.  Planerna är ju att ha någon slags uthyrningsverksamhet, kanske lägenheter eller stugor och då gärna veckovis. Vi kan tänka oss (kanske) B&B men helst inte. I så fall blir det en typ av B&B som jag själv upplevde i Amsterdam.

Där bodde jag i ett rum där det fanns ett litet pentry. Varje eftermiddag/kväll satte min landlady in yoghurt, juice, pålägg, kokt ägg och frukt i mitt lilla kylskåp. I skafferiet fanns olika sorters bröd, flingor, kaffe, te och chokladpulver. Sedan var det bara att gå upp på morgonen, när jag ville, och sätta på kaffe, duka fram frukosten och voilá.

Vi vill egentligen inte gå upp och steka ägg&bacon varje morgon.

Lasse har en galen dröm att gå som gratis lärling hos en bonde och lära sig ALLT :-) om vin eller oliver. Under tiden tar vi intensivlektioner i portugisiska, eller grekiska om det är Kreta vi flyttar till.

Sedan skall rotskott klippas, murar muras, hundar borstas, vin drickas hahahahah (där kom den)

Åse

2 kommentarer:

  1. Sovmorgon? Hur hinner man med det? Vi har fullt upp hela tiden, det händer alltid något så inte hinner man sova inte. Men å andra sidan behöver man ju inte göra allt det där :-)

    Kreta är kanske inte en så bra idé. Vi har nyss lärt känna en tjej som flyttade från Lespos efter 5 år för att de inte fick sina tillstånd att driva rörelse, dom hade heller ingen lust att muta alla. Det är tydligen väldigt svårt för utlänningar i Grekland nu, antar att dom tänker på sig själva i första hand så här i kristider.

    När ni tar er söderöver så kom gärna förbi Tomar om ni har tid o lust.

    /Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej Annelie och Hans
    Vad roligt att ni hittade till min något förvirrade blogg. Jag skapade den mest i syfte att hitta sådana som ni som gjort det som vi vill göra, dvs flytta till Portugal.
    Nej jag tror absolut inte på någon sovmorgon, möjligen att man inte går upp vid 05.00-tiden som vi ofta gör nu.
    Grekland har vi, precis som ni säger, räknat bort lite pga. rådande läge.
    Det skulle vara roligt att höra lite om hur ni hamnade i Portugal. Det har jag inte hittat i er blogg. Fast jag har ju inte läst alla gamla inlägg i detalj.

    Vi planerar att åka ner till påsk och då till Lissabon. Vi tänkte hyra bil ett par dagar eventuellt.
    Ni kanske öppnar ert B&B lagom till påsk.

    Åse

    SvaraRadera