tisdag 27 november 2012

Adventstjuvstart= aja baja

Idag är det som många vet tisdag och på söndag är det första advent. När jag åkte hem från jobbet idag la jag märke till att fler och fler tjuvstartar med ljusstakar och stjärnor i fönstren. En del har t.o.m. tänt dem redan Åh ve och fasa.

När det gäller advent är jag ultrakonservativ. Alla ljusstakar och stjärnor är nedplockade från vinden och kollade så att de fungerar. På lördag åker de upp i fönstren men får absolut inte tändas förrän söndag. I stearinljusstakarna får endast vita ljus förekomma i advent och kvällen före julafton byts de ut till röda.Allt annat är absolut förbjudet :-)

Däremot har jag aldrig julgardiner för jag kan inte sy och har bara ett par. Gardiner är väldigt tråkigt tycker jag.

Jag bakar aldrig lussebullar (som för övrigt INTE få ha saffran i sig om man är göteborgare) Jag tycker de endast är goda  en gång och då är det inte värt att baka. Jag gjorde det dock förr när barnen var små. Sådant är ju grymt skönt att slippa.

Barnen och jag bakade pepparkakor och lussebullar varje år fast de ledsnade efter en stund och så fick man stå där själv och kavla och svära. Dessutom smakade oftast skit eftersom barnen hade i för mycket mjöl, bakade pepparkakor som var tjocka som bullar och om man hade tur fick man en utan diverse "fyllning".

Jag gillar bagerier.

Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar